رادیو SBC استرالیا- دولت ایالت استرالیای غربی (WA) از راهاندازی یک برنامه جبران خسارت ۸۵ هزار دلاری برای افراد بومیای خبر داد که در چارچوب سیاستهای نسل ربودهشده، بهزور از خانوادههایشان جدا شدهاند. راجر کوک نخستوزیر استرالیای غربی، این طرح را یک روز پس از روز ملی عذرخواهی اعلام کرد و گفت این برنامه شامل تمام افراد زندهای میشود که تا پیش از ۱ ژوئیه ۱۹۷۲ از خانوادههای بومی خود جدا شدهاند.
آقای کوک افزود: امروز گامی کوچک برای جبران اشتباه تاریخی برمیداریم. این طرح گامی دیگر در مسیر آشتی ملی و التیام دردهای گذشته است. این دوران، یکی از تلخترین و شرمآورترین بخشهای تاریخ ماست که موجب آسیبهای بیننسلی شده است.
با این اقدام، استرالیای غربی به جمع تمامی ایالتها و قلمروهای دیگر استرالیا میپیوندد که برنامهای برای جبران خسارت بازماندگان نسل ربودهشده راهاندازی کردهاند. تنها کوئینزلند است که هنوز چنین طرحی ندارد.
راجر کوک همچنین تأکید کرد: هیچ مبلغی نمیتواند رنجهای این افراد و خانوادههایشان را جبران کند اما این پرداختها بهعنوان نشانهای از بهرسمیتشناختن بیعدالتی و راهی برای حرکت بهسوی آینده است.
تونی هانسن یکی از بازماندگان نسل ربودهشده و از مدافعان اصلی این طرح از این اقدام استقبال کرد و گفت: سالها منتظر این لحظه بودیم. مردم ما رنج زیادی کشیدهاند. این گذشته مشترک ما با این ایالت است. شرارتهایی که در این ایالت اتفاق افتاد، اثراتش سراسر کشور را درنوردید.
او با اشاره به نقش “اِی. او. نویل” مقام مسئول بومیان در دهههای ۱۹۲۰ و ۳۰، گفت: نویل به برتری نژادی باور داشت و سیاستهایی در پیش گرفت که هدفش حذف هویت بومیان و ادغام آنها در جامعه سفیدپوست بود. این فرد پیش از هیتلر، نظریات یوژنیک را عملی میکرد.
دولت استرالیای غربی میگوید پرداختها در نیمه دوم سال انجام خواهد شد.
میزان پرداخت جبران خسارت در ایالت های مختلف استرالیا به شرح ذیل است: • استرالیای غربی: ۸۵,۰۰۰ دلار • ویکتوریا: ۱۰۰,۰۰۰ دلار • نیوساوتولز و قلمروها: ۷۵,۰۰۰ دلار • استرالیای جنوبی: ۲۰,۰۰۰ دلار + ۱۰,۰۰۰ دلار اضافی • تاسمانی: ۵۸,۳۳۳ دلار برای بازماندگان و ۲۲,۰۰۰ دلار برای فرزندان آنها
نسل ربودهشده یا Stolen Generations به هزاران کودک بومی استرالیا (Aboriginal and Torres Strait Islander children) گفته میشود که از اواخر قرن نوزدهم تا دهه ۱۹۷۰، بهزور از خانوادههایشان جدا شدند. این کودکان بهدستور دولتهای وقت و با اجرای نهادهای مذهبی و اجتماعی، از والدین بومی خود گرفته میشدند و اغلب به پرورشگاهها، خانوادههای سفیدپوست یا مدارس شبانهروزی فرستاده میشدند.
Radio SBC Australia
هدف پنهانشده این سیاستها همسانسازی فرهنگی بود؛ یعنی پاک کردن زبان، سنتها و هویت بومی این کودکان و جذب آنها به فرهنگ غالب سفیدپوست. برخی از مقامات آن زمان آشکارا از نظریات برتری نژادی یا یوژنیک دفاع میکردند. نتایج این سیاستها بسیار ویرانگر بوده: • نابودی پیوندهای خانوادگی و فرهنگی • آسیبهای روانی شدید، از جمله افسردگی، اعتیاد و خودکشی • فقر و نابرابری بیننسلی • بیاعتمادی عمیق به نهادهای دولتی
در سال ۱۹۹۷، گزارش تاریخی “Bringing Them Home” رسماً این اقدامات را محکوم کرد و اصطلاح Stolen Generations را وارد گفتار عمومی کرد. از آن زمان، تلاشهایی برای عذرخواهی، آشتی و جبران این ظلم تاریخی در استرالیا آغاز شده است.
روز ملی عذرخواهی از بومیان (National Sorry Day) هر سال در ۲۶ مه (May 26) در استرالیا برگزار میشود. این روز برای یادبود رنج و بیعدالتیای است که به نسلهای ربودهشده از بومیان استرالیا وارد شده است؛ کودکانی که در چارچوب سیاستهای دولت، از خانوادههایشان جدا شدند تا در نهادهای سفیدپوست بزرگ شوند.
اولین مراسم رسمی National Sorry Day در سال ۱۹۹۸، یک سال پس از انتشار گزارش تاریخی Bringing Them Home برگزار شد؛ گزارشی که به بررسی تأثیرات مخرب این سیاستها پرداخت و خواستار عذرخواهی رسمی شد.
در سال ۲۰۰۸، نخستوزیر وقت استرالیا کوین راد (Kevin Rudd) در یک سخنرانی تاریخی در پارلمان، رسماً از نسل ربودهشده و خانوادههایشان عذرخواهی کرد. این سخنرانی نقطه عطفی در مسیر آشتی ملی استرالیا بود.